Tuesday, July 31, 2012

Hasil dari sabah

Hehehe..x pyh g sabah pn dpt hasil dari sabaah..tq kawan ku chris sbb sudi membelikan utk sy..
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Monday, July 30, 2012

DAGING CILI PADI




DAGING CILI PADI
sumber : Ayu S'pore & Nor Emilia Amran@resipi.net

Bahan2:
500g daging
10 biji cili padi ~ 7bj
5 biji bawang merah
2 biji bawang putih
2 cm halia
2 sudu makan sos tiram
2 biji bawang besar ~ potong bulat ~ 1bj
2 biji limau kasturi ~ diperah ambil jusnya ~ 1bj
5 biji cili merah ~ 3bj
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam ~ k.nor tambah
garam dan gula secukupnya

Cara:
Panaskan minyak dan goreng daging sehingga lembut dan ketepikan (k.nor rebus dulu utk melembutkan daging).
Masukkan halia, cili padi, bawang putih dan bawang merah kedalam pengisar dan kisar.
Panaskan minyak semula (gunakan minyak goreng daging tadi) dan tumiskan bahan2 yang telah dikisar tadi.
Tumiskan sehingga kekuningan kemudian masukkan sos tiram, garam dan bawang besar (juga serbuk lada hitam). Apabila baunya mulai naik, masukkan jus limau kasturi. Masukkan daging dan gaul sehingga rata. Masak sehingga mendidih dan kuah menjadi pekat.

Wednesday, July 25, 2012

Gulai Rebung & Daging

Gulai Rebung & Daging
Resepi : Chef Hanieliza

Bahan
500 gm rebung jeruk [rebung hutan kecil]
200 gm daging [hiris nipis]
3 cawan santan [1/2 biji kelapa]
1 s/b kerisik [jika suka]
2 keping asam keping
3 s/b minyak
garam

Bahan Tumis
3 s/b rempah kari daging
3 ulas bawang merah ]
2 ulas bawang putih ] tumbuk
2 cm halia ]
1 cm kulit kayu manis
daun kari (takde stok jd MaDiHaA tak letak)

Cara
1. Rebung dipotong pendek dan basuh. Rebuskan sehingga agak lembut. Toskan.
2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi.
3. Masukkan santan, daging dan rebung dan masakkan sehngga daging lembut.
4. Masukkan garam dan asam keping.
5. Perlahan api. Masak sehingga agak pekat dan naik minyak
5. Tutup api dan hidangkan dengan nasi putih.

Selamat mencuba!

hari ke-4 puasa

harini macam bersahur seperti biase...ringkas je..makan nasi, telur kicap, dgn ulam..serta kurma...sedap je mkn...mcm x de ape2 yg berlaku...lepastu bile mandi nk solat plk...terase loye nk muntak....sekali...uwekkkk...abis semua isi perut terkeluar...pae yg mkn tdi langsung keluar...x de yg tinggal...sedihnye....dah 2 hari jadi mcmni...nk sahur ape ye biar x jdi mcmtu lg...kesian si kecik dlm perut ni..entah dpt mkn ke x....x pe la...mungkin ada hikmah disebliknye....

racun122671@ Usai Santap Makan Siang, Puluhan Santri Keracunan

Monday, July 23, 2012

resepi daging salai

BAHAN-BAHAN :
½ kg daging batang pinang (dihiris nipis setelah disalai atas bara)
2 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
4 batang serai
1 ulas kunyit hidup
2 helai daun kunyit
500 gm pati santan
2 keping asam gelugur
Sedikit air, garam dan gula

CARA MEMBUATNYA:
1. Masukkan bahan yang telah dikisar ke dalam periuk. Tambah secawan air dan didihkan seketika.
2. Masukkan pati santan bersama daging salai. Kacau perlahan sampai mendidih
3. Akhir sekali, masukkan hirisan daun kunyit untuk menambah aroma.

Tuesday, July 17, 2012

Scan pertama (3 bulan)

Pada 16hb hari pertama buat scan dkt ppum..mcm x percaya dh 3bln.alhamdulillaa semua ok..paling best dapat tgk baby tu buat aksi bergelongsor dlm perut ni..mmg x reti diam dia..erm nk panggil ape ye..nk cari name la..
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Wednesday, July 4, 2012

NISFU SYAABAN

Berikut adalah antara amal ibadah di hari Nisfu Sya'aban:

1. Selepas solat maghrib (15 Sya'aban, jumaat malam) Solat sunat nisfu sya'aban, 2 rakaat Rakaat 1 : baca Al-Fatihah & surah Al-Qadar 1x Rakaat 2 : baca Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas 3x
2. Membaca Yasin 3x selepas solat Maghribnya (15 Sya'aban, jumaat malam)
i) Selepas Yasin pertama : mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allah
ii) Selepas Yasin kedua : mohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allah
iii) Selepas Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam & mati di dalam iman & pohonlah segala yang baik.
Kemudian baca Istighfar 11x & selawat 11x Baca doa nisfu Sya'aban (ada didalam Yasin Majmuk)
3. Baca surah ikhlas 1000x
4. Berpuasa pada siangnya (Jumaat)
Abul Khair Al Talaqaani r.a. mengira nama2 malam Nisfu Syaaban sebanyak 22.
Antaranya yg termasyhur adalah:
1. Malam Dimustajabkan Doa
2. Malam Pembahagian Takdir
3. Malam Rahmat
4. Malam Berkat
5. Malam Pengampunan (Taubat)
6. Malam Penebusan
7. Malam Syafaat
8. Malam Penulisan
9. Malam Keagungan dan Kemuliaan
10. Malam Rezeki
11. Malam Hari Raya Para Malaikat
12. Malam Penghidupan

Antara kelebihan bulan Sya'aban:
1. Sesiapa berpuasa sehari dalam bulan Sya'aban maka Allah haramkan tubuhnya dari api neraka dan dia akan menjadi teman kpd nabi Allah Yusof didalam syurga.
2. Riwayat dari Osman Bin Abi Al-As, Sabda Nabi Muhammad (saw) : pada malam nisfu sya'aban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman : adakah orang-orang yang meminta maka Aku perkenankan permintannya, adakah orang yang meminta ampun maka aku ampunkannya, adakah orang yang bertaubat maka aku terima taubatnya dan diampunkan semua orang mukmin lelaki & perempuan , melainkan orang yang berzina atau orang yang berdendam marah hatinya kepada saudaranya.
Sebaik-baiknya minta ampun dengan ibubapa sebelum hari nisfu sya'aban kerana amalan kita akan terhalang dari diangkat ke langit sekiranya kita derhaka/berdosa dengan ibubapa kita.