Friday, June 29, 2012

Selipar baru

Akhir dapat jgk bli kasut utk kaki ku yg special ni..
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Wednesday, June 27, 2012

setahun dua bulan

genap setahun 2 bln pada 24/06/2012 muiz dh...ingatkan dia dmm coz tambah umur rupenya nk tambah gigi...sekali tumbuh 2 gigi geraham atas..patutla dmm..bile mlm je panas sgt bdn dia...nk susu je..x blh tdo....kesian ummi tgk.bile siang masa dia menagis baru perasan gigi geraham atas dia nk keluar dh..dh nampak putih2..x pe ye muiz semoga cepat pandai anak ummi ni...

Thursday, June 21, 2012

alhamdulilla dapat makan asam pedas....tapi....

harini alhamdulilla dapat mkn asam pedas...dengan penuh nikmat ku merasainya....sampai muiz pun pandai dok diam sambil mkn....dapat mkn asam pedas dgn kicap lg...mcm mkn kat umah tu....alhamdulilla kenyang....tapi...kenikmatan tu x lama....sampai je rumah mase mandi...ha...ambik....semua keluar blik.....sygnye....x lame dia duduk dlm perut....kot2 x sampai pun...habis terkeluar semua.....erm...agak tuk jgkla...sampai x larat nk berjalan dh akibat kemuntahan berlaku....x pela..yg penting dh lepas kempunan tu....asam pedas oh...asam pedas....



Wednesday, June 6, 2012

mengandungkan bayi perempuan

Amalan Pemakanan 1-4 bulan kandungan (dalam proses pembentukan janin):

1. Banyakkan makan sayur, sup dan asam serta beralkali
2. Banyakkan makan buah-buahan
3. Amalan minuman berkarbonat/gas (janganlah selalu)

Amalan Perbuatan 1-9 bulan kandungan :

1. Mengamalkan bacaan surah Yusuf dan Maryam (surah Yusuf untuk kuatkan badan dan bayi, lebihkan mengamalkan surah maryam untuk pembentukan minda bayi * lebihkan/kekerapan kepada surah Maryam

2. Mengurut kandungan/perut dan bercakap dengan bayi dalam kandungan dengan memanggilnya dengan nama “Maryam” atau “Siti Aisyah”

3. Berdoa selepas solat (biasalah kan….)

Fizikal ibu yang mengandungkan bayi perempuan - perutnya meleper atau membulat rata ke kiri dan kanan.

Doa untuk mendapatkan anak kembar :-

Doa untuk mendapatkan anak kembar :-
i) Surah As-Saaffaat Ayat 120:

Maksudnya : alam sejahtera kepada Nabi Musa dan Nabi Harun!.

ii) Surah As-Syura ayat 50:

Maksudnya : tau Ia mengurniakan mereka kedua-duanya - anak lelaki dan perempuan, dan la juga menjadikan sesiapa yang dikehendakiNya mandul. Sesungguhnya Ia Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.

Petua-petua :-
i) Minta doa daripada orang-orang yang soleh.

Firman Allah Taala dalam surah An-Nahl ayat 43:

Maksudnya : "Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang berpengetahuan ugama jika kamu tidak mengetahui.
ii) Nazar yang tidak bertentangan dengan syarak.

Firman Allah Taala dalam surah Ali Imran ayat 35:

Maksudnya : (lngatlah) ketika isteri lmran berkata: Tuhanku! Sesungguhnya aku nazarkan kepadaMu anak yang ada dalam kandunganku sebagai seorang yang bebas (dari segala urusan dunia untuk berkhidmat kepadaMu semata-mata), maka tenimalah nazarku; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
iii) Jangan menzalimi binatang.

Firman Allah Taala dalam surah Ali Imran ayat 36:

Maksudnya : aka apabila ia melahirkannya, berkatalah ia:ahai Tuhanku! Sesungguhnya aku telah melahirkan seorang anak perempuan (sedang yang aku harap-harapkan ialah anak lelaki), dan Allah memang mengetahui akan apa yang dilahirkannya itu - dan memanglah tidak sama anak lelaki dengan anak perempuan; dan bahawasanya aku telah menamakannya Maryam, dan aku melindungi dia dengan peliharaanMu, demikian fuga zuriat keturunannya, dari godaan Syaitan yang kena rejam (yang dikutuk dan disingkirkan)".

Doa untuk mendapatkan anak yang Soleh.

Doa untuk mendapatkan anak yang Soleh.
i) Surah Al-Furqan ayat 74:

Maksudnya : ahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuniat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa
.

ii) Surah Al-Hijr ayat 17 :

Maksudnya :
an Kami pelihara (urusan) langit itu dari (masuk campur) tiap-tiap Syaitan yang kena rejam.

iii) Surah Al-Baqarah ayat 128:

Maksudnya : ahai Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua : orang-orang Islam (yang berserah diri) kepadaMu, dan jadikanlah daripada keturunan kami: umat Islam (yang berserah diri) kepadamu, dan tunjukkanlah kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami, dan terimalah taubat kami; sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani


iv) Surah Ali Imran ayat 36:

Maksudnya :
aka apabila Ia melahirkannya, berkatalah ia: ahai Tuhanku! Sesungguhnya aku telah melahirkan seorang anak perempuan (sedang yang aku harap-hurapkan ialah anak lelaki), dan Allah memang mengetahui akan apa yang dilahirkannya itu dan memanglah tidak soma anak lelaki dengan anak perempuan dan bahawasanyu aku telah menamakannya Maryam, dan aku melindungi dia dengan pelharaanMu, demikian juga zuriat keturunannya, dan: godaan syaitan yang kena rejam (yang dikutuk dan disingkirkan).

sudah sah....

saya sudah disahkan mengandung tp masih awal lg..jadi masa scan x nampak lg..just nampak kelongsong dan rahim dh kembang.....semoga segalanya selamat....x sangka pn aku mengandung ...tp bersyukur terhadap kurniaan yg diberi...

Monday, June 4, 2012

puding buah buahan koktel ..ringkas dn simple je.

puding buah buahan koktel ..ringkas dn simple je.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs415.snc4/47822_146560558717597_100000909613456_222236_15066_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs305.ash2/58498_146561108717542_100000909613456_222237_6252251_n.jpg

resepinye mudah sngt.
1 tin buah2 campor
1 tin susu cair
2 sudu gula
2 sudu tpong kastad
caranye:
tpong kastad d bncuh dgn sikit air, ambil buah2 dlm tin dn asingkn airnye dn buah.airnye d tuang dlm kuali+ susu cair+gula 2 sudu dn tpong kastad yg d cmpor dgn air sikit.kacau dgn api kecik smai mendidh.jgn kuatkn api nanti pecah minyak x lawa. pas sejuk bru cmporkn dgn buah2 koktel dn leh lah d simpan dlm peti ais.tmbahn ..klu nk buh sumijeli @ agar2 pon boleh.

Friday, June 1, 2012

Adakah benar...

Aku mcm x percaya..sbb dh lewat period ni..lepastu rase susu pn mcm kurang n bile jalan rase cpt penat..kepale pening..adakah muiz nk dpt adik..jdi g lah beli test kid..alhamdulilla..ni hasilnye..terkejut btl..tp kne cnfmkan dulu..jdi kne g jumpa dr..
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone