Monday, October 31, 2011

Muiz 6 bulan..

Muiz dh masuk 6 blan..tpp mcm2 dia nk buat...baru pandai merangkak..tp dh sibuk nk berdiri pulak...semua benda ni nk panjat..lgi2la bile sibuk pindah rumah ni n banyak kotak..jdi suka la dia memanjat...aduhai risau jdinye...adakah mmg umur 6 bln dh blh buat itu semua..sekarang tdo pun dh susah...syg sgt nk tdo..tdo kejap je dh bangun sebab nk merangkak...munkin dalam hati dia.."ish umm ni..muiz nk belajar banyak benda lg..jgnla suruh tdo je."...tp nk buat mcmne..tgk kesian..mate dh mengantuk tp sibuk nak main lg...ada tu sampai tertido waktu meniarap...aduhai anak umi ni...

...
..
. sekarang muiz pun dh pandai duduk kat kerusi mkn...jdi senang la bile mkn kat luar..dudukkan dia kat kerusi tu...tp kene jauhkan dgn meja..sbb kaki anakummi ni kuat..dia tolak sampai nk terbalik kerusi yg dia duduk...(ish syg la gambar aritu ambik hilang plk..nwxt time akan ummi ambik gmbr ye syg..)

Friday, October 28, 2011

Aishiteru (menunggumu)

Menunggu sesuatu yang sangat menyebalkan bagiku
saat ku harus bersabar dan trus bersabar
menantikan kehadiran dirimu
entah sampai kapan aku harus menunggu
sesuatu yang sangat sulit tuk kujalani
hidup dalam kesendirian sepi tanpamu
kadang kuberpikir cari penggantimu
saat kau jauh disana

[chorus]

walau raga kita terpisah jauh
mnamun hati kita selalu dekat
bila kau rindu pejamkan matamudan rasakan a a a aku
kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
mterhapus ruang dan waktu
percayakan kesetiaan ini
akan tulus a a ai aishiteru

Gelisah sesaat saja tiada kabarmu kucuriga
mentah penantianku takkan sia-sia
dan berikan satu jawaban pasti
entah sampai kapan aku harus bertahan
saat kau jauh disana rasa cemburu
merasuk kedalam pikiranku melayang
tak tentu arah tentang dirimu
apakah sama yang kau rasakan

[chorus]
walau raga kita terpisah jauh
namun hati kita selalu dekat
bila kau rindu pejamkan matamu dan rasakan a a a aku
kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
terhapus ruang dan waktu
percayakan kesetiaan ini
akan tulus a a ai aishiteru

[bridge]
hapus sendiri pikiran melayang terbang
perasaan resah gelisah
jalani kenyataan hidup tanpa gairah o o o o
lupakan segala misi dan ambisimu
akhiri semuanya cukup sampai di sini
dan buktikan pengorbanan cintamu untukku kumohon kau kembali

[solo] 2x

[Japan song]

[chorus]
walau raga kita terpisah jauh
mnamun hati kita selalu dekat
bila kau rindu pejamkan matamudan rasakan a a a ak
kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
terhapus ruang dan waktu
percayakan kesetiaan ini
Bakan tulus a a ai aishiteru
wooou wo wooo wooou wo wooo



Lirik lagu Zifhilia – Aishiteru (menunggumu) di atas adalah hak cipta / hak milik dari pengarang, artis, band dan label musik yg bersangkutan. Seluruh media termasuk lirik lagu ataupun kunci gitar / Chord Gitar yang terdapat di situs ini hanyalah untuk keperluan promosi dan evaluasi.

Monday, October 24, 2011

genap 6 bulan

24/10/2011 Isnin - harini genapla umur muiz 6 bulan...dan daptla umi dia segulung diploma...akhirnya berjaya memberi hak yg sepatutnya muiz dapat walaupun penuh dgn dugaan...semoga ummi berjaya memberi hak ini sampai ke umur 2 thun....

- disamping itu jgk..semalam muiz dh pandai merangkak...diawal usia 6 bulan anak ummi dh pandai merangkak..alhamdulillah..satu perkembangan yg amat memberangsangkan

..

.

.

.


Thursday, October 20, 2011

baju yg kujahit sendiri

Akhirnye berjaya aku jahit baju kurung ku sendiri...tq kepada kakak ofice ku yg tolong mengajarku cara2 memotong kain...




hasil kekretifan ku yg pertama

hehehhe..org sibuk jahit manik ..aku pun sibuk jgk nk jahit..akibatnye dekat 2 bln baru siap...ialh...jahit bile ada mase..tu pun curik2 mase sekali dengan mengepum susu...ada lg 1 bju x siap lg.x taula bile lak siap..






Thursday, October 13, 2011

tetibe teringat sewaktu di wad....




alhamdulillah, muiz makin sihat, :)

25/7/2011 , hampir seminggu di wad PPUM, saya mempelajari beberapa perkara, saje nak mencoret & mungkin boleh di share dgn kwn2 saya..

1. Kasih antara ibu & anak tiada taranya, ibu akan melakukan apa shja, agar anaknya kembali sihat seperi biasa..alhamdulillah, menjaga semasa di sana terasa ikatan antara ibu & anak semakin kuat! anak semakin manja, & saya tahu..sayalah insan yang terbaik utk mendidik, menjaga, serta memberi tunjuk ajar padanya..

2. Kasih ayah juga tiada bezanya. Ayah sanggup melakukan apa shja, berkorban wang & tenaga. Trma ksh buat suamiku, berulang alik ke hospital, hntar barng, beli mknan, byr bil, dsb. benar, perlu persediaan jika ingin menjadi seorang ayah, kerana erti tanggungjawab itu terlalu besar maknanyaa.

3. Jika anak demam atau sakit, berhati2 lah..segera ke klinik,anak sy batuk ygagak teruk ,on & off, hampir sebulan,bawa ke klinik,ulang alik selama dia batuk, tiada hasilnya. akhirnya, ke hospital PPUM. Alhamdulillah, anak saya semakin baik.

4. Biarlah mahal belanja hospital, asalkan penyakit anak dapat dikesan dgn segera. sebelum ini saya berulang alik ke klinik biasa, hnya bg ubat sirap, ubt batuk & selsema shja. setelah kajian yg teliti dilakukan di PPUM, baru dpt kesan puncanya.

5. Dalam wad, bagaikan tiada life. jadi hargailah waktu sihat yg ada, penuhilah dengan aktiviti yg berfaedah. saya selalu termenung di tingkap, berbicara dgn hati, agar saya perlu bersemngt & terus bersemnagt tiap2 hari..

6. Semoga saya berjaya menjalankan tugas dengan baik agar boleh memberikan kehidupan yg terbiak utk anak2 saya.

7. Tak perlulah kecil hati jika ada kawan, saudara mara , atau family yang tidak bertnya khabar keadaan kita, spt pesan abh: tiap org ada life msg2, ada keje nak dibuat.. Memang, terasa sungguh berat, trm ksh pd shbt yg berkunjung, kurang sedikit bebanannya.

8. Saya belajar sesuatu yg baru: jika shbt sakit, anaknya sakit atau saudara mara, adalah mnjdi kewajipan utk kita melawatnya.paling kurang dapat meringankan bebanannya.

9. Bersyukurlah dgn apa yang kita miliki. Kerna tak semua orang bertuah seperti kita. Saya punyai ibubapa & mertua yang baik, family, kwan, juga suami yang mengambil berat & penyanyang..& anak d usia yg muda, bersyukurlah, jgn anggap ia beban, kerana tak semua org mmpu menjadi diiri kita.

10. Tiap ujian yang Allah berikan, bermakna Allah sentiasa sayang pada kita semua. beryukurlah :)

11. membesarkan anak bersmaa suami, jauh dr ibubapa di kg adalah suatu yg mencabar. perlu persediaan mental & fizikal.

12. saya sayang suami saya hehe...+__+

tu jeee..hehe..& anakanda saya semakin pandai senyum, comel kan dia? hehee...





balls untuk muiz..

12/10/2011 Rabu, 830 mlm - semlm telefon my hubby n bgtau nk p giant nk bli ball muiz..kesian dia x de mainan...hubby pun kate ok blik keje kite g ye...jdi mlm tu pergi la Giant Stadium 13 Shah Alam..Kononnye nk bli dgn pool dia sekali tp setelah berfikir panjg mcm membazir plak..letak je la dlm play pan dia je..jdi blilah ball shje...




(konon nk buat mcmni tp x jdi)











(sumber gambar dri google sbb x sempat nk ambik gmbr smlm )




(sekarang jdi mcm ni)

























Monday, October 10, 2011

start makan bubur nasi

sabtu 8/10/11 - hari ni start bg muiz mkn bubur...walaupun umurnya blm ckp 6 bln tp terpaksa bg jgk bubur sbb dia dh start lapa..kat taska blh abis 5 pax susu = 20Oz susu..selalu 3 pax je..jdi ummi dia pun bgunla awal pg buat bubur untuk anak ummi tersayang ni..siap masak bubur bland pulak bg lembut...dh siap test bg dia mkn..mule2 tu dia pelik jgk..buat muke...(tp gambar x sempat ambik cz bz melayan dia mkn) ...ummi pun bg jgk air masak bia dia x tercekik...lepastu ptg plak bg mkn..yg petang ni dia dh start pandai mkn..laju je dia mkn..sampai nk ambik sudu sbb ummi dia lambt bg..bnyak jgk mkn...semoga semua nya berjalan lancar...ni nk cari artikal panduan memberi mknan pertama kpda bby..

Saturday, October 8, 2011

jahit tulang belut

1. mula-mula, masukkan sehelai benang ke dalam lubang jarum. bahagikan panjang benang yang tak sama panjang. simpulkan hujung benang yang panjang sedikit. untuk jahit tulang belut ni kita gunakan selembar benang je sebab taknak tulang belut tu jadik tebal.


1. untuk permulaan, cucukkan jarum dari bahagian dalam kain menembusi bahagian luar kain. lepastu, cucukkan jarum menembusi kain untuk kali pertama seperti gambar kedua di bawah.


2. seterusnya, ulang cucuk jarum ke kain sehingga kali yang ketiga - ke arah kiri.
untuk beginner, jarak antara cucukan kalau jarang pon takpe. tapi kalau nak cantik, cucuk la rapat-rapat. lepas tu, masukkan jarum ke benang yang pertama seperti gambar kedua di bawah.


3. kemudian cucukkan jarum ke kain di sebelah kanan pada cucukan jarum yang pertama tadi (cucukan ni hanya untuk permulaan jahitan dan dilakukan sekali sahaja).
seterusnya cucuk jarum di bahagian kiri.


4. lebih kurang sama pada langkah 2, masukkan jarum di benang ketiga sebelum cucukan terakhir. kemudian cucukkan jarum di benang keempat. sila rujuk gambar di bawah.


5. beginilah rupanya tulang belut yang dihasilkan setakat ni. saya menggunakan benang warna putih untuk bagi contoh lebih jelas je. selalunya warna benang yang digunakan adalah seakan warna kain yang dijahit.


6. sambung lagi.. cucukkan jarum ke kain di sebelah kiri cucukan terakhir dan ulang langkah 4. ulang ulang ulang sampai lah siap untuk keseluruhan leher.


7. macam ni rupa jahitan tulang belut sebenar menggunakan benang yang warna sama dengan kain.


dah siap pun jahit satu leher! senang sahaja.