Thursday, December 29, 2011

Cara Rasullullah SAW melayan isterinya

1) Panggil dengan panggilan mesra
2) Makan bersama - sama dan bergurau senda
3) Makan 1 pinggan bersama pasangan
4) Saling jilat/sisip jari pasangan
5) Suap - menyuap ketika makan
6) Minum 1 gelas bersama pasangan
7) Tidur 1 selimut
8) Tidur atas ribaan isteri
9) Mandi sama - sama sambil gosok - menggosok pasangan
10) Sikat rambut isteri
11) Tolong memasak ketika di rumah
12) Memberi hadiah kepada isteri
13) Sentiasa puji kecantikan isteri
14) Beritahu isteri ke mana hendak pergi dan bila akan balik

Cupcakes Carrot + Labu Berempah untuk baby

1½ cawan tepung wholemeal (jika tiada boleh pakai tepung kek biasa)

½ cawan gula perang
1 sudu kecil serbuk penaik
1 sudu kecil baking soda
1½ sudu teh serbuk kayu manis
½ sudu teh buah pala (nutmeg)
¼ sudu kecil garam (pilihan anda jika mahu)
1 cawan lobak merah dicincang
1 cawan puri labu
1/4 cawan extra virgin olive oil
1 sudu kecil vanila essen
2 sudu besar ground flax (kalau takde tak apa)

Panaskan oven 180 C.
Muffin pan digris atau diletak kertas pelapik.
Dalam mangkuk sederhana, campurkan tepung, baking powder, soda, gula, garam, kayu manis dan buah pala. (Campuran kering)
Dalam mangkuk besar, campuran puri labu, minyak zaitun EVOO, vanila dan lobak merah. (Campuran basah)
Tambah campuran kering kepada campuran basah kacau sehingga bergabung.
Isikan cawan kertas pelapik dengan ¾ penuh.
Bakar selama 15-25 minit atau sehingga garpu yang dimasukkan ke dalam kawasan tengah cupcake itu keluar bersih.
Kurangkan masa membakar kepada 15 minit untuk mini cupcakes, 20 minit untuk standard cupcakes dan 25 minit untuk kek 10" bulat (jika membuat kek, lapik dengan kertas minyak).

Frosting Cream Cheese + Maple Syrup
½ bar atau 4oz cream cheese
¼ cawan maple syrup

Semasa cupcake sedang seduh (menjadi sejuk), ambil setengah bar keju krim dan biarkan ia lembut sedikit.
Untuk membuat frosting, hanya putar keju krim dengan sirap maple sehingga licin (gunakan pemutar elektrik lebih baik)

Cupcakes Carrot + Labu Berempah untuk baby

1½ cawan tepung wholemeal (jika tiada boleh pakai tepung kek biasa)

½ cawan gula perang
1 sudu kecil serbuk penaik
1 sudu kecil baking soda
1½ sudu teh serbuk kayu manis
½ sudu teh buah pala (nutmeg)
¼ sudu kecil garam (pilihan anda jika mahu)
1 cawan lobak merah dicincang
1 cawan puri labu
1/4 cawan extra virgin olive oil
1 sudu kecil vanila essen
2 sudu besar ground flax (kalau takde tak apa)

Panaskan oven 180 C.
Muffin pan digris atau diletak kertas pelapik.
Dalam mangkuk sederhana, campurkan tepung, baking powder, soda, gula, garam, kayu manis dan buah pala. (Campuran kering)
Dalam mangkuk besar, campuran puri labu, minyak zaitun EVOO, vanila dan lobak merah. (Campuran basah)
Tambah campuran kering kepada campuran basah kacau sehingga bergabung.
Isikan cawan kertas pelapik dengan ¾ penuh.
Bakar selama 15-25 minit atau sehingga garpu yang dimasukkan ke dalam kawasan tengah cupcake itu keluar bersih.
Kurangkan masa membakar kepada 15 minit untuk mini cupcakes, 20 minit untuk standard cupcakes dan 25 minit untuk kek 10" bulat (jika membuat kek, lapik dengan kertas minyak).

Frosting Cream Cheese + Maple Syrup
½ bar atau 4oz cream cheese
¼ cawan maple syrup

Semasa cupcake sedang seduh (menjadi sejuk), ambil setengah bar keju krim dan biarkan ia lembut sedikit.
Untuk membuat frosting, hanya putar keju krim dengan sirap maple sehingga licin (gunakan pemutar elektrik lebih baik)

Tuesday, December 27, 2011

MP3 RUQYAH SYAR’IYAH

Dalam cara rawatan Islam, perawat akan membacakan beberapa potong ayat-ayat Al-Quran supaya pesakit dapat mendengarnya dengan khusyuk. Bagi mereka yang ada gangguan, biasanya apabila dibacakan Al-Quran pada telinganya, si Jin, syaitan atau iblis yang berada di dalam tubuh si pesakit itu akan merasa panas dan lama-kelamaan dia tidak akan boleh bertahan dengan berdiam diri.


Maka timbul lah berbagai reaksi dari pesakit itu. Antaranya ialah pesakit akan rasa:
- pening-pening kepala
- mabuk
- muntah-muntah
- menggeletar
- pengsan
- seram-sejuk
- berdebar-debar


Untuk makluman, ayat-ayat Al-Quran yang biasa digunakan untuk rawatan makhluk halus adalah lebih dikenali sebagai Ayat-ayat Ruqyah.


CARA MENGGUNAKAN MP3 RUQYAH SYAR’IYAH
1) Bagi kesihatan diri dan keluarga,pasangkan cd/mp3 ini didalam rumah/premis perniagaan 3x sehari atau pasangkan dari malam sampai pagi (auto repeat).


2) Bagi pesakit gangguan jin,dilarang memasangnya didalam kereta,kesannya akan mengakibatkan kita mengantuk dan mengganggu pemanduan.


3) Bagi anak-anak yang menangis diwaktu malam,anda perlu pasangkan dengan kuat,insyaAllah jin/syaitan akan lari dari mengganggu anak-anak anda.


4) Untuk merawat histeria,sihir,saka dan lambat jodoh,sediakan 3botol besar air mineral,buka penutupnya dan pasangkan cd/mp3 ruqyah ini 3round sebelah air tadi (kira-kira 1jam 20minit).Air tadi dibuat minum seteguk untuk 3x sehari dan lakukan hari berikutnya sehingga air tadi habis.Tiap-tiap lepas solat perlu baca qursy 3x dan al insyirah 3x secara istiqomah.Kemudian sebelah malamnya pula,cd/mp3 ruqyah ini hendaklah dipasang dari malam sampai pagi selama sebulan.


5) Bagi memulihkan rumah/premis perniagaan yang bermasalah,cuma pasangkan 3x sehari untuk 3hari berturut-turut.


6) Jika kita sering mengalami masalah malas dan badan terasa berat,perdengarkan cd/mp3 ruqyah ini 3x sehari,insyaAllah kita akan cergas dan kembali bersemangat.


*BAGI UNTUK MENDAPATKAN KESEMBUHAN YANG MAKSIMUM BILA MENDENGAR MP3/CD RUQYAH INI,SILA PEJAMKAN MATA DAN DENGAR SEHINGGA TAMAT TANPA MENGIKUT BACAANNYA DIMULUT ATAUPUN DIHATI*


Urutan Ayat-Ayat Ruqyah || No; Nama Surah; Juzuk; Ayat


1 Al-Fatihah 1 Seluruhnya
2 Al-Baqarah 1 1-5
3 Al-Baqarah 1 102
4 Al-Baqarah 2 163-164
5 Al-Baqarah (Ayatul Kursi) 3 255
6 Al-Baqarah 3 285-286
7 Ali-Imran 3 18-19
8 Al-’Araf 8 54-56
9 Al-’Araf 9 117-122
10 Yunus 11 81-82
11 Toha 16 69
12 Al-Mukminun 18 115-118
13 As-Soffaat 23 1-10
14 Al-Ahqaaf 26 29-32
15 Ar-Rahman 27 33-36
16 Al-Hasyr 28 21-24
17 Al-Jin 29 1-9
18 Al-Ikhlas 30 Seluruhnya
19 Al-Falaq 30 Seluruhnya
20 An-Naas 30 Seluruhnya


Selain mengubati penyakit yang melibatkan jin dan syaitan, amalkan memasang audio ini di rumah terutamanya jika anda baru berpindah ataupun merasakan ada sesuatu tidak kena pada tempat tinggal anda. Sebar-sebarkanlah perkara ini kerana mungkin ada keperluannya pada insan yang memerlukan. InsyaAllah.



Penerangan lanjut mengenai Ayat Ruqyah ini, boleh rujuk di http://mp3ruqyah.com


SUMBER: OHISLAM

Friday, December 16, 2011

Pesanan yang ringkas lagi bermakna

Pesanan yang ringkas lagi bermakna

Pagi ni dapat 1 email. Copy paste kat blog untuk dikongsi bersama


- Dr. Fadhilah Kamsah

Untuk kaum lelaki bernama SUAMI & rujukan untuk kaum ISTERI

1. Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.

3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda.

4. Jangan demand sex sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja. I thought wives are only supposed to provide that service, bukannya
jaga anak, masak, mencuci dan sebagainya!

5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga. Ada suami, isteri

sedang makan disuruh cebok kencing dan berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.

6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata
dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.

7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri. Jangan bedal semua sampai turn isteri yang tinggal Cuma ekor ikan sekerat, janggut sotong dan ekor taugeh. Frust, tau tak!

8. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak s eda ngkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri Cuma masak mi maggi saja (bukan soal malas masak tapi nak tolong jimatkan perbelanjaan keluarga)

9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.

10. Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?

11. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda Cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga.

13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami "degil" tak nak minta pertolongan, selagi
itulah dia rela nak tolong.

14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal, dah berak flush. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?

15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.

16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Isteri pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.

17. Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?

18. Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur?
Jiran sebelah rumah awak?

19. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya. Jangan sampai isteri nak mampus pun tak perasan.

20. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling
menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.

21. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga bbelum tentu suami pun masuk syurga.Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.

22. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali

23. Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah,
perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja.


Allah berfirman

"Dan ketahuilah bahawasanya Allah mengetahui apa yang didalam hatimu, sebab itu berhati-hatilah dengan Tuhan"

Thursday, December 15, 2011

ROTI PURI KENTANG

Tetibe jumpe resepi ni..memandangkan muiz dh pandai mkn bende pejal jdi nk buatkan dia roti biar dia gigit sendiri....ujung minggu ni nk buat.tanam kan azam nk buat...biar anak ummi ni pandai...

ROTI PURI KENTANG
sumber: kak Fida@Myr

Bahan-bahan ( 8 keping )

125 g kentang - rebus empuk dan lecek halus
120 g tepung gandum (1 cawan rata)
1 sk garam
50 ml air hangat (10 sb)
secukup minyak masak untuk goreng terendam

Cara-cara

Kentang lecek dicampur dgn tepung dan garam dan digaul rata.
Tuang air hangat sedikit2 ke dlm adunan kentang dan uli hingga tak lekat ditangan.Tambah tepung jika adunan terlembik.Tutup dgn plastik atau kain lembap dan perap 30 min.
Doh di bahagi 8 dan dibulat2kan menjadi bebola kecil.
Canai bebola doh tadi sebesar tapak tangan,buat hingga habis dan dibiarkan 10 min. sementara minyak dipanaskan di dalam kuali.
Goreng doh yg dicanai sekeping2 dlm minyak terendam.Sambil dibalik2kan dan disiram2kan minyak pd kedua2 belah puri.
Goreng puri hingga kecoklatan,angkat dan toskan minyaknya.
Siap untuk disajikan

Wednesday, December 14, 2011

Tuesday, December 6, 2011

tumbuh lg...

wa...semlm tengok2 muiz dah tumbuh sebatang lagi gigi atas...patutla asik gigit ummi je..dia paling suka gigit muka n dagu ummi...ish..mcm2la muiz ni..semoga anak ummi syg ni cepat besar ye...

FADILAT 10 MUHARAM


1.Melapangkan masa/belanja anak isteri. Fadilatnya - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.


2.Memuliakan fakir miskin. Fadilatnya - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.


3.Menahan marah. Fadilatnya - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang redha.


4.Menunjukkan orang sesat. Fadilatnya - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.


5.Menyapu/mengusap kepala anak yatim. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang disapunya.


6.Bersedekah. Fadilatnya - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.


7.Memelihara kehormatan diri. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.


8.Mandi Sunat. Fadilatnya - Tidak sakit (sakit berat) pada tahun itu. Lafaz niat: "Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala."


9.Bercelak. Fadilatnya - Tidak akan sakit mata pada tahun itu.


10.Membaca Qulhuwallah hingga akhir 1,000X. Fadilatnya - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah di akhirat nanti.


11.Sembahyang sunat empat rakaat. Fadilatnya - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. Lafaz niat: "Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala." Pada rakaat pertama dan kedua selepas Fatihah dibaca Qulhuwallah 11X.


12.Membaca "has biallahhu wa nik mal wa keel, nikmal maula wa nikmannaseer". Fadilatnya - Tidak mati pada tahun ini.


13.Menjamu orang berbuka puasa. Fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.


14.Puasa. Niat - "Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala." Fadilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.

Thursday, November 24, 2011

7 bulan sudah anak ummi ni...


24/11/2011 genapla 7 bulan anak ummi yg tersayang ni..x sangka dah besar dh..pejam celik pejam celik tgk2 dh besar..muiz dh pandai berdiri..agaknye dia nk belajar jalan...sekarang pun dh bertambah akal dia..bgun tdo dh pandai menangis..klau jauh dgn ummi pun dh pandai menangis..mcm kene cubit je....ai...sabar jela.

.

Tuesday, November 22, 2011

walaupun deman tapi masih bertenaga

Ragam muiz berada di pusat sains ketika mengikut ummi pergi kerje...walaupun demam tp masih bersemangat wajar untuk bermain

"No..No..No..Ummi jgn kacau muiz..muiz nk belajar berdiri ni.."


"Tara.....muiz dh berjaya..ummi tgkla..nnti muiz nk belajar berjalan plak.."

" Aduh penat la plk..



Friday, November 18, 2011

mcmne hendak menyambut ulangtahun

bile tgk semanis kurma mlm semlm..tetibe teringat..bulan ni nk sambut ulangtahun perkahwinan yang ke-2...diam x diam dh nk masuk yg ke dua dh n dah ada seorang anak...kalau masuk yg ke 3 adakah akan bertambah jgk jumlah anak...jdi tunggu n lihat la...rezeki semua ditangan Allah...kite hanya merancang ..Tuhan yg menentukan

Ulangtahun Terindah

Semanis Kurma: 17 November 2011
Tajuk: Ulangtahun Terindah

Ayat Doa 1 (Doa utk pasangan):


Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau mengetahui akan apa yang kami sembunyikan dan apa yang kami zahirkan dan tiada sesuatupun di langit dan di bumi, yang tersembunyi kepada Allah! Surah Ibrahim, Ayat 38

Ayat Doa 2 (Elak runsing)


Dan (sebagai bersyukur) berkatalah mereka: Segala puji tertentu bagi Allah, yang telah menghapuskan perasaan dukacita dari kami; Sesungguhnya Tuhan kami Maha Pengampun, lagi sentiasa memberi balasan yang sebaik-baiknya (kepada orang-orang yang taat); Al-Fathir, Ayat 34

Nota (Tips meraikan ulangtahun):

1. Tukar suasana rumah
2. Sediakan kegemaran pasangan (masakan)
3. Berikan kejutan, special treatment
4. Belikan hadiah
5. Pergi bercuti

Sujud syukur dan banyakkan berdoa utk kebahagiaan keluarga.

8C Buat Suami Benci Isteri

8C Buat Suami Benci Isteri

C1. CABAR

Lelaki mempunyai ego mereka tersendiri. Jadi mereka tidak suka dicabar terutama sekali oleh wanita. Wanita perlu tahu batas tindakan mereka agar lelaki tidak rasa tercabar. Isteri kalau bergaduh dengan suami mulalah kata .Kalau awak berani cubalah cari perempuan lain! Dr Fadillah kata JGN CABAR SUAMI. nanti suami buat betul-betul isteri juga yg putih mata.

C2. CABUL

Cabul ni bermaksud keji dari segi perangai sehingga seseorang wanita itu langsung tidak malu. Misalnya bergaul bebas dgn lelaki yang bukan muhrim tanpa menghirau batas pergaulan. Juga perbuatan & kata2 isteri yang tak sopan (isteri hilang sifat malu)seperti keluarkan kata2 yg tidak baik pada mertua.

C3. CELUPAR

Wanita yg cantik akan kelihatan hodoh jika mulutnya celupar. Celupar lebih kurang cabul juga. Isteri selalu cakap yang tidak manis, selalu terlepas cakap pada suami sehingga membuat suami jauh hati.


C4. COMOT

Terdapat wanita yg cantik tetapi comot. Comot ini samada melibatkan wajah wanita itu, penampilannya yg selekeh, kerja yg dilakukan serta tindak-tanduknya. Contohnya, isteri bila nak keluar rumah baru nak bersolek dan comel tapi kat rumah comot. Suami pula di tempat kerja asyik pulak nampak yg comel2 aje. Ada isteri kata , mekap untuk suami, tapi kat rumah tak praktik pun.

C5. CEMBURU

Cemburu perlu dalam sesuatu hubungan. Tetapi wanita yg terlampau cemburu hingga pasangannya merasa terkongkong akan membawa padah kepada perhubungan mereka. Ini membuatkan lelaki akan rasa diri mereka tidak dipercayai. Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan, sikit2 dok telefon suami kat tempat kerja. Suami baru balik kerja dah kita tanya macam-macam. Suami balik lewat overtime dah syak yg bukan2.

C6. CEREWET

Kata ulama hati wanita terletak pada mulutnya. Oleh itu wanita perlu mengawal percakapannya. Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat. Contohnya kalau suami bawa makan luar, isteri nak tempat yang class2 aje. Restoran nak ada air-cond aje.

C7. CINCAI

Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak cincai. Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri cincai jaga anak, anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi.

C8. CUAI

Kebiasaan lelaki tidak suka jika pasangannya cuai terutama apabila ia melibatkan masa.. Misalnya apabila suami menetapkan keluar jam 3 tetapi pada masa yg ditetapkan isteri masih sibuk bersiap, bersolek, mengemas. Ini akan membuatkan mereka benci kerana situasi sebegini.

8C ini lambang keperibadian muslimah yang lemah akhlaknya. Berpelajaran tinggi belum tentu tinggi akhlaknya. Tapi kita insan yg mudah lupa & lalai, ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sifat suami & keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C tu.

Renung2kanlah dan selamat beramal..

aduh!!!!!!

abis kete ku di langgar bdk naik motor semlm..x nampak ke org nk masuk parking..yg p mencelah tu buat ape..tention aku...abis pintu kete kesayangan ku..terkejut ku dgn muiz..dh la pintu belah aku duduk...erm...x pe la..benda nk jdi..mungkin ada rezeki lain nk masuk......amin...

Monday, November 14, 2011

ragam muiz..

macam2 ragam muiz ni...minggu ni dia aktiv betul merangkak dan memanjat...x sampai pun sebulan belajar merangkak...sekarang dh sibuk nk berdiri aje..org pegang x bagi...dia tepis tgn sape nk pgg dia..ish..mcm2..sampai jtuh tergolek...tp masih x serik...harini terantuk almari...x padan dgn demam..aktivbkn main...erm ummi dia kems dia pun tolong kemas.....













chair untuk muiz..

semalam bersamaan ahad..hehehe..dh dapat beli chair muiz...senangla dia nk mkn..nnti x pyhla pegang muiz lg bile nk mkn..hehhehe..sbb dia akan sibuk nk mkn bile org tgh mkn...
tgk muiz dh pndai mnum pkai cwn..nnti ummi buatkan air sedap untuk muiz ye..

Thursday, November 10, 2011

x disangka...

x sangka pejam celik dh nk masuk 2 tahun dah kahwin...bulan ni adalah anniversary kite org..dan tahun ni akan sambut bersama 3 org..abah+ummi+muiz...apakah rancangan nk buat ye untuk sambut anniversary ni...erm....mula la teringat mase nikan n majlis kahwin dulu..rase mcm nk upload blikla gmbr kahwin..jengjeng....




















.

muiz dah ada 2 batang gigi


heehheheh..."ummi tengokla..gigi muiz dah ada 2 batang..jadi nnti bolehla muiz mkn biskut ye"agaknye mcmni la muiz berkate dlm hati memandangkan akhir2 ni asaik mengejar je bilo nampak org mkn....dah besa dh anak ummi ye..semoga menjadi anak yang soleh ye sayang...i love u so much....nanti ummi buatkan biskut untuk muiz ye syg....







Wednesday, November 9, 2011

makanan untuk 7 bulan ke atas



Sup ayam bening dengan sawi dan carrot



Sup ini memang simple dan mudah apatah lagi jika anda mahu memperkenalkan ayam. Tiada penggunaan minyak jadi ianya lebih sihat. Yang penting boleh dinikmati bersama-sama keluarga yang lain (cuba asingkan baby dan kita punya. Yang kita punya boleh lah tambah garam sedikit selepas itu)


Tambahan carrot membuatkan ianya manis dan bawang putih pula membuatkan ia bau wangi. Boleh tambah sedikit hirisan halia semasa merebus jika mahu.


Bahan-bahannya:

1 keping ayam (bahagian dada)

2 biji bawang putih

Air untuk merebus

Carrot dipotong daduSawi dihiris halus (daun sahaja)


Cara membuatnaya:

Biasanya ayam saya suka rebus bersama-sama bawang putih yang dibasuh dan diketuk (kulit tidak dibuang).

Selepas Ayam empuk, saya angkat dan kuah sup saya tapis dan kemudian jerangkan lagi hingga mendidih.

Saya kemudian tambah setengah biji bawang holland yang dihiris dan carrot yang dipotong dadu.

Setelah carrot empuk saya masukkan pula sayur sawi (daun sahaja).

Untuk lebih sedap boleh juga tambahkan bay leave.

Untuk variasi boleh digunakan dengan menambah makaroni, taufu lembut, lobak putih atau labu manis

8 garis panduan mudah untuk menyimpan makanan untuk bayi anda, yang dibuat sendiri dengan lebih selamat:

Memandangkan inilah first time nk p bercuti bersama muiz jdi kene la membuat persiapan.



  • Pastikan anda mempunyai cooler yang bertutup rapat yang anda boleh simpan di lokasi suhu terkawal. Sebagai contoh, menyimpan cooler di dalam bahagian kenderaan anda berhawa dingin kerana bonet belakang kereta boleh menjadi terlalu panas dalam cuaca kita di Malaysia ini dan boleh menyebabkan makanan menjadi cepat rosak.


  • Isikan cooler penuh dengan ais. Lebih banyak ais yang lebih baik!


  • Saya hanya angkut makanan yang sudah di beku menjadi cubes.


  • Pack kiub makanan bayi dalam beg ziplock yang senantiasa bertutup rapat dan pek lebih daripada yang anda fikir perlu.


  • Sebaik sahaja anda tiba di destinasi anda, keluarkan makanan dari cooler dan dimasukkan ke dalam peti ais dengan segera.


  • Pastikan kiub makanan yang sudah beku itu tidak mencair, walaupun sedikit. Jika makanan bayi tidak berada di suhu beku yang berterusan, anda mungkin menjejaskan keselamatan makanan tersebut.


  • Jika ia tidak menjadi sedikit cair semasa dalam perjalanan, jangan bekukan kembali. Simpan di dalam peti sejuk bahagian bawah dan gunakan dalam tempoh 12 jam akan datang atau buang.


  • Sebelum diberikan kepada bayi anda, pastikan anda benar-benar memanaskan makanan tersebut di dalam ketuhar gelombang mikro atau atas dapur. Panaskan agak-agak suam-suam kuku dan biarkan sejuk sebelum dihidangkan.

resepi untuk baby 6 bulan

Mickey Mouse Banana and Oat Pancakes - 6 bulan ke atas

Bahan-bahan :
1/2 cup of Rolled Oats
1/4 cup of liquid - Breast Milk, Formula, Rice Milk, water or fresh apple juice
1 Egg or Egg Replacement (tak letak)
1 Large Banana
Cinnamon to taste (serbuk)

Cara-cara:
Once all is in the blender, blend until mixture is nice and smooth and then cook in a hot pan.
Mixture makes around 6 small pancakes.

Tuesday, November 8, 2011

pemakanan baby 6 bulan sehingga 2 tahun

6 BULAN

Kemahiran
Mula menerima makanan pepejal

Jenis Makanan
Makanan lembut
Bubur nasi dikisar
Bijirin untuk bayi (jenis beras)
Buah dan sayur yang dimasak dan dilecek atau dikisar.
Puree Buah

Jumlah & Kekerapan
2 -3 sudu besar untuk setiap hidangan.
2 kali dalam sehari diselangi dengan penyusuan ibu yang kerap

7- 8 BULAN

Kemahiran
Mula belajar mengunyah

Jenis Makanan
Makanan lembut
Bubur nasi
Bijiran untuk bayi
Buah dan sayur yang dimasak dan dilecek.
Isi ikan, daging dan ayam yang telah dimasak dan lecek.
Makanan yang mengandungi susu eg: Keju, puding susu, krim keju
Telur masak. Cuba dengan jumlah yang sedikit dahulu. * Jangan beri putih telur sehingga mencapai umur 12 bulan kepada bayi sekiranya terdapat sejarah keluarga yang mempunyai masalah alahan atau bayi mempunyai ekzema.

Jumlah & Kekerapan
Tingkatkan secara perlahan-lahan ke 2/3 cawan (cawan saiz 250,l) dan kemudian ke ¾ cawan pada setiap hidangan
3 kali sehari diselangi dengan penyusuan ibu yang kerap.

9-11 BULAN

Kemahiran
Makan sendiri

Jenis Makanan
Makanan yang dipegang sendiri (dicincang) atau lembut.
Nasi
Bijiran bayi
Sayur yang dimasak, dan dipotong kecil.
Buah
Ikan, daging dan ayam
Susu dan hasil tenusu eg: keju, puding susu, krim keju.
Telur, melainkan sekiranya ada alahan
Kekacang yang dimasak lembut - kacang panggang dan tauhu [Mommy kurang galakkan kekacang selagi belum smpai umur 2 tahun above

Jumlah & Kekerapan
Tingkatkan secara perlahan-lahan ke 3/4 atau ke 1 cawan pada setiap hidangan.
3 hidangan makan utama (sarapan pagi,makan tengahari dan makan malam) dan 1 snek antara waktu makan utama, diselangi dengan penyusuan ibu yang kerap.

1-2 TAHUN

Kemahiran

Makan sendiri

Jenis Makanan
Makanan keluarga yang diubahsuai
Pelbagai jenis makanan keluarga yang sihat seperti : campuran nasi dengan ikan atau ayam dan sayur.
Daging cincang
Makanan yang kurangkan berempah.
Makanan segar (tidak diproses)
Kurangkan garam, gula dan lemak.
Teruskan penyusuan susu ibu.

Jumlah & Kekerapan
3 hidangan makan utama setiap hari (sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam)
2 snek antara waktu hidangan makan utama.

Monday, October 31, 2011

Muiz 6 bulan..

Muiz dh masuk 6 blan..tpp mcm2 dia nk buat...baru pandai merangkak..tp dh sibuk nk berdiri pulak...semua benda ni nk panjat..lgi2la bile sibuk pindah rumah ni n banyak kotak..jdi suka la dia memanjat...aduhai risau jdinye...adakah mmg umur 6 bln dh blh buat itu semua..sekarang tdo pun dh susah...syg sgt nk tdo..tdo kejap je dh bangun sebab nk merangkak...munkin dalam hati dia.."ish umm ni..muiz nk belajar banyak benda lg..jgnla suruh tdo je."...tp nk buat mcmne..tgk kesian..mate dh mengantuk tp sibuk nak main lg...ada tu sampai tertido waktu meniarap...aduhai anak umi ni...

...
..
. sekarang muiz pun dh pandai duduk kat kerusi mkn...jdi senang la bile mkn kat luar..dudukkan dia kat kerusi tu...tp kene jauhkan dgn meja..sbb kaki anakummi ni kuat..dia tolak sampai nk terbalik kerusi yg dia duduk...(ish syg la gambar aritu ambik hilang plk..nwxt time akan ummi ambik gmbr ye syg..)

Friday, October 28, 2011

Aishiteru (menunggumu)

Menunggu sesuatu yang sangat menyebalkan bagiku
saat ku harus bersabar dan trus bersabar
menantikan kehadiran dirimu
entah sampai kapan aku harus menunggu
sesuatu yang sangat sulit tuk kujalani
hidup dalam kesendirian sepi tanpamu
kadang kuberpikir cari penggantimu
saat kau jauh disana

[chorus]

walau raga kita terpisah jauh
mnamun hati kita selalu dekat
bila kau rindu pejamkan matamudan rasakan a a a aku
kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
mterhapus ruang dan waktu
percayakan kesetiaan ini
akan tulus a a ai aishiteru

Gelisah sesaat saja tiada kabarmu kucuriga
mentah penantianku takkan sia-sia
dan berikan satu jawaban pasti
entah sampai kapan aku harus bertahan
saat kau jauh disana rasa cemburu
merasuk kedalam pikiranku melayang
tak tentu arah tentang dirimu
apakah sama yang kau rasakan

[chorus]
walau raga kita terpisah jauh
namun hati kita selalu dekat
bila kau rindu pejamkan matamu dan rasakan a a a aku
kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
terhapus ruang dan waktu
percayakan kesetiaan ini
akan tulus a a ai aishiteru

[bridge]
hapus sendiri pikiran melayang terbang
perasaan resah gelisah
jalani kenyataan hidup tanpa gairah o o o o
lupakan segala misi dan ambisimu
akhiri semuanya cukup sampai di sini
dan buktikan pengorbanan cintamu untukku kumohon kau kembali

[solo] 2x

[Japan song]

[chorus]
walau raga kita terpisah jauh
mnamun hati kita selalu dekat
bila kau rindu pejamkan matamudan rasakan a a a ak
kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
terhapus ruang dan waktu
percayakan kesetiaan ini
Bakan tulus a a ai aishiteru
wooou wo wooo wooou wo wooo



Lirik lagu Zifhilia – Aishiteru (menunggumu) di atas adalah hak cipta / hak milik dari pengarang, artis, band dan label musik yg bersangkutan. Seluruh media termasuk lirik lagu ataupun kunci gitar / Chord Gitar yang terdapat di situs ini hanyalah untuk keperluan promosi dan evaluasi.

Monday, October 24, 2011

genap 6 bulan

24/10/2011 Isnin - harini genapla umur muiz 6 bulan...dan daptla umi dia segulung diploma...akhirnya berjaya memberi hak yg sepatutnya muiz dapat walaupun penuh dgn dugaan...semoga ummi berjaya memberi hak ini sampai ke umur 2 thun....

- disamping itu jgk..semalam muiz dh pandai merangkak...diawal usia 6 bulan anak ummi dh pandai merangkak..alhamdulillah..satu perkembangan yg amat memberangsangkan

..

.

.

.


Thursday, October 20, 2011

baju yg kujahit sendiri

Akhirnye berjaya aku jahit baju kurung ku sendiri...tq kepada kakak ofice ku yg tolong mengajarku cara2 memotong kain...




hasil kekretifan ku yg pertama

hehehhe..org sibuk jahit manik ..aku pun sibuk jgk nk jahit..akibatnye dekat 2 bln baru siap...ialh...jahit bile ada mase..tu pun curik2 mase sekali dengan mengepum susu...ada lg 1 bju x siap lg.x taula bile lak siap..






Thursday, October 13, 2011

tetibe teringat sewaktu di wad....




alhamdulillah, muiz makin sihat, :)

25/7/2011 , hampir seminggu di wad PPUM, saya mempelajari beberapa perkara, saje nak mencoret & mungkin boleh di share dgn kwn2 saya..

1. Kasih antara ibu & anak tiada taranya, ibu akan melakukan apa shja, agar anaknya kembali sihat seperi biasa..alhamdulillah, menjaga semasa di sana terasa ikatan antara ibu & anak semakin kuat! anak semakin manja, & saya tahu..sayalah insan yang terbaik utk mendidik, menjaga, serta memberi tunjuk ajar padanya..

2. Kasih ayah juga tiada bezanya. Ayah sanggup melakukan apa shja, berkorban wang & tenaga. Trma ksh buat suamiku, berulang alik ke hospital, hntar barng, beli mknan, byr bil, dsb. benar, perlu persediaan jika ingin menjadi seorang ayah, kerana erti tanggungjawab itu terlalu besar maknanyaa.

3. Jika anak demam atau sakit, berhati2 lah..segera ke klinik,anak sy batuk ygagak teruk ,on & off, hampir sebulan,bawa ke klinik,ulang alik selama dia batuk, tiada hasilnya. akhirnya, ke hospital PPUM. Alhamdulillah, anak saya semakin baik.

4. Biarlah mahal belanja hospital, asalkan penyakit anak dapat dikesan dgn segera. sebelum ini saya berulang alik ke klinik biasa, hnya bg ubat sirap, ubt batuk & selsema shja. setelah kajian yg teliti dilakukan di PPUM, baru dpt kesan puncanya.

5. Dalam wad, bagaikan tiada life. jadi hargailah waktu sihat yg ada, penuhilah dengan aktiviti yg berfaedah. saya selalu termenung di tingkap, berbicara dgn hati, agar saya perlu bersemngt & terus bersemnagt tiap2 hari..

6. Semoga saya berjaya menjalankan tugas dengan baik agar boleh memberikan kehidupan yg terbiak utk anak2 saya.

7. Tak perlulah kecil hati jika ada kawan, saudara mara , atau family yang tidak bertnya khabar keadaan kita, spt pesan abh: tiap org ada life msg2, ada keje nak dibuat.. Memang, terasa sungguh berat, trm ksh pd shbt yg berkunjung, kurang sedikit bebanannya.

8. Saya belajar sesuatu yg baru: jika shbt sakit, anaknya sakit atau saudara mara, adalah mnjdi kewajipan utk kita melawatnya.paling kurang dapat meringankan bebanannya.

9. Bersyukurlah dgn apa yang kita miliki. Kerna tak semua orang bertuah seperti kita. Saya punyai ibubapa & mertua yang baik, family, kwan, juga suami yang mengambil berat & penyanyang..& anak d usia yg muda, bersyukurlah, jgn anggap ia beban, kerana tak semua org mmpu menjadi diiri kita.

10. Tiap ujian yang Allah berikan, bermakna Allah sentiasa sayang pada kita semua. beryukurlah :)

11. membesarkan anak bersmaa suami, jauh dr ibubapa di kg adalah suatu yg mencabar. perlu persediaan mental & fizikal.

12. saya sayang suami saya hehe...+__+

tu jeee..hehe..& anakanda saya semakin pandai senyum, comel kan dia? hehee...





balls untuk muiz..

12/10/2011 Rabu, 830 mlm - semlm telefon my hubby n bgtau nk p giant nk bli ball muiz..kesian dia x de mainan...hubby pun kate ok blik keje kite g ye...jdi mlm tu pergi la Giant Stadium 13 Shah Alam..Kononnye nk bli dgn pool dia sekali tp setelah berfikir panjg mcm membazir plak..letak je la dlm play pan dia je..jdi blilah ball shje...




(konon nk buat mcmni tp x jdi)











(sumber gambar dri google sbb x sempat nk ambik gmbr smlm )




(sekarang jdi mcm ni)

























Monday, October 10, 2011

start makan bubur nasi

sabtu 8/10/11 - hari ni start bg muiz mkn bubur...walaupun umurnya blm ckp 6 bln tp terpaksa bg jgk bubur sbb dia dh start lapa..kat taska blh abis 5 pax susu = 20Oz susu..selalu 3 pax je..jdi ummi dia pun bgunla awal pg buat bubur untuk anak ummi tersayang ni..siap masak bubur bland pulak bg lembut...dh siap test bg dia mkn..mule2 tu dia pelik jgk..buat muke...(tp gambar x sempat ambik cz bz melayan dia mkn) ...ummi pun bg jgk air masak bia dia x tercekik...lepastu ptg plak bg mkn..yg petang ni dia dh start pandai mkn..laju je dia mkn..sampai nk ambik sudu sbb ummi dia lambt bg..bnyak jgk mkn...semoga semua nya berjalan lancar...ni nk cari artikal panduan memberi mknan pertama kpda bby..

Saturday, October 8, 2011

jahit tulang belut

1. mula-mula, masukkan sehelai benang ke dalam lubang jarum. bahagikan panjang benang yang tak sama panjang. simpulkan hujung benang yang panjang sedikit. untuk jahit tulang belut ni kita gunakan selembar benang je sebab taknak tulang belut tu jadik tebal.


1. untuk permulaan, cucukkan jarum dari bahagian dalam kain menembusi bahagian luar kain. lepastu, cucukkan jarum menembusi kain untuk kali pertama seperti gambar kedua di bawah.


2. seterusnya, ulang cucuk jarum ke kain sehingga kali yang ketiga - ke arah kiri.
untuk beginner, jarak antara cucukan kalau jarang pon takpe. tapi kalau nak cantik, cucuk la rapat-rapat. lepas tu, masukkan jarum ke benang yang pertama seperti gambar kedua di bawah.


3. kemudian cucukkan jarum ke kain di sebelah kanan pada cucukan jarum yang pertama tadi (cucukan ni hanya untuk permulaan jahitan dan dilakukan sekali sahaja).
seterusnya cucuk jarum di bahagian kiri.


4. lebih kurang sama pada langkah 2, masukkan jarum di benang ketiga sebelum cucukan terakhir. kemudian cucukkan jarum di benang keempat. sila rujuk gambar di bawah.


5. beginilah rupanya tulang belut yang dihasilkan setakat ni. saya menggunakan benang warna putih untuk bagi contoh lebih jelas je. selalunya warna benang yang digunakan adalah seakan warna kain yang dijahit.


6. sambung lagi.. cucukkan jarum ke kain di sebelah kiri cucukan terakhir dan ulang langkah 4. ulang ulang ulang sampai lah siap untuk keseluruhan leher.


7. macam ni rupa jahitan tulang belut sebenar menggunakan benang yang warna sama dengan kain.


dah siap pun jahit satu leher! senang sahaja.

Wednesday, September 28, 2011

ragam muiz 26/09/2011

salam...ni la anak ummi sorang ni..ummi dia sibuk drive dia pun sbuk nk tunjuk skill meniarap dia...dlm box pun jdila....bile x dapat buat menangisla plak......erm..mcm2 ragam..







Thursday, August 25, 2011

raya hampir tba...

wawa...dlm diam raya pun dh dekat...erm..tp mcm x rase je...seperti thun lepas...x dpt cuti awal..kene stanby..aduhai...keje la sblm raye...klau x blh blik jhr...aduh sedihnye...tp thun ni kami beraya 3 org...thun leps 2 org je+1 dlm perut..hehehehe...sekarang dh bertambah..muiz pun dh start linch...erm..berkemasla dia raya ni..nasibbaik x blh mkn lg..klau x..erm...entahla..tp baju raye dia dh ada 10 psg dlm diam..wa..bnyaknye bju raye anak ummi ni...

Tuesday, August 16, 2011

tersentap...



erm....entahla..x tau nk ckp mcmne...akhir2 ni terase sgt dri ni mcm ermmmm...entah...mungkin sbb cik 'p' baru dtg jdi hati ni cepat tersinggung...tp x pe...sy dh ada penghibur hati...jengjeng..ni dia...






semoga muiz menjadi anak yg soleh blh menjaga ummi n abah ye....amin.




Wednesday, July 27, 2011

pengalaman di ward

26/7/2011 Selasa..

Muiz ku bawak ke emergency room at PPUM coz batuknya semakin teruk...semlm langsung x nk mnum kat taska..n batuknye yg menyebabkan bibirnya biru semakin menjadi..kesian sgt tgk..

ni adalah keadaannye semasa didalam ward..muiz kene masuk air sbb dia kurang mnum...


dan ini adalah hari ke-2..kaki muiz dipasang dgn wayar untuk memonitor keadaan jantung n oksigen didalam bdnnye...

doakn la semoga anakku selamat n sihat semula...amin..


Thursday, July 21, 2011

mnum jus kurma...

sy ni ada masalah susu yg sikit...cukup2 mkn je untuk muiz..jdi mcm2 la pertua sy cube untuk menambahkannye..memandgkan bln puase hampir tiba..kene la buat stok banyak..sekarang sy tgh mencube pertua mnum jus kurma..ni dia...


.

.

.

..

dan ini hasilnya...sekali pump dapat 10 Oz...sblm ni pling bnyak pun 6 Oz sahaje...Alhamdulillah rezeki untuk muiz...harap anak ummi ni membesar dgn sihat ye...

Wednesday, July 20, 2011

Pam dimana???

Saya mengepum di sudut PA Pengarah sy...sbb kat situ je yg terpencil..nk pam kat tempat sendiri risau pulak..sbb terbuka n org selalu lalu lalang..mcm x tenteram pulak...


Antara pilihan tempat untuk mengepam di tempat kerja :-


(1) Breastfeeding room - Masih terlalu sedikit syarikat yang menyediakan breastfeeding room kepada pekerja kerana populasi ibu-ibu yang menyusu biasanya tidak ramai.


(2) Bilik sendiri - Bagi pegawai berpangkat yang mempunyai bilik sendiri tiada masalah nak mengepam di dalam bilik sendiri. Pastikan bilik anda bukan berdindingkan cermin see through dan kunci bilik sebelum mulakan aktiviti


(3) Tumpang bilik bos - Kalau ada bos yang sporting boleh tumpang bilik bos (lebih manis kalau bos perempuan)


(4) Cubicle sendiri - Agak expose tapi kalau pakai pam elektrik dan pandai cover dengan shawl atau nursing cover memang bagus kerana tak perlu tinggalkan kerja untuk menyelesaikan tanggungjawab pada si manja


(5) Surau - Lebih exposure. Kurang sikit privacy tapi bagus kalau ada teman seperjuangan.


(6) Meeting room/ File room - Dan bilik-bilik yang tak ramai orang access atau bilik yang hanya bole di access oleh kaum wanita. Pastikan pintu dikunci dahulu!


Elakkan dari melakukan aktiviti memerah di dalam toilet. Sekiranya ada sesiapa yang menyuruh anda mengepam di toilet katakan "apa kata aku buatkan air kopi utk ko dalam toilet..gamak tak ko nak minum?" Sebaiknya berbincang dengan bos mengenai aktiviti mengepam di tempat kerja. Selain dari mengelak dari dikatakan curi tulang, mereka mungkin dapat memberikan access kepada tempat mengepam yang selesa. Jangan takut bos marah kerana mereka mungkin lebih marah sekiranya mereka ingatkan anda selalu hilang sebab curi tulang. Saya pernah tumpang blkg tempat penyamput tetamu untuk mengepam. Director pun tahu aktiviti saya :)

Wednesday, July 13, 2011

petua nk hilangkan batuk baby.

Petua ni kak anne yg bagi berdasarkan pengalaman dia semasa anak dia kene masuk ward..jdi blh apply ni...

  • ambik dua tiga bunga n seketul gula batu pastu
  • masa masak nasi letakkan bunga n gula dalam mangkuk
  • nanti masa wap nasi tu naik dia akan cairkan gula tu dan jadi air warna pink macam kanji
  • tapis pastu bagi anak minum

Monday, July 11, 2011

The Simple-est Contest Ever!! THE BALD BABY

The Simple-est Contest Ever!! THE BALD BABY


Klik banner untuk join.

Tamat pada 6 Ogos 2011 jam 4 petang

Syarat-syaratnya :

1) Gambar yang dipertandingkan haruslah gambar baby (0-12 months). Tidak Mengapa kalau bukan gambar current, gambar masa baby pun boleh :)
2) Satu penyertaan sahaja bagi setiap peserta.
3) Tarikh tutup : 6 AUG 2011 sebelum 4.00PM
4) The best picture and caption will be chosen as the Winner! Only ONE winner.
5) Keputusan Amir (pengadil) adalah muktamad tau.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Sejuknye kepalaku...ringan saja rasanya...

Khairul Idhar Muizzuddin



Wednesday, July 6, 2011

Lasagna

Lasagna
  • 6 keping pasta Lasagna ( yang keping tu, ros beli yang kena rebus dulu, ade jugak yang instant, takyah rebus-rebus, ikut arahan pada kotak lasagna ye cara rebusan nye tu, sbb lain jenama lain caranya.

-bahagian inti daging-
  • 3/4 cawan daging cincang
  • 1 biji bawang putih (dicincang)
  • 1/2 biji bawang besar ( dicincang dadu)
  • 2 biji tomato ( potong dadu)
  • 1/2 biji carrot ( potong dadu)
  • 6 ketul cendawan ( potong dadu)
  • 3 sudu besar tomato ketchup
  • 2 sudu besar olive oil

Bahagian white source
  • 1 cawan susu segar
  • 1/4 cawan tepung gandum
  • 1 sudu besar cheese powder
  • 2 sudu besar butter
  • 1 sudu kecil garam
  • sedikit lada sulah

  • Sedikit mix cheese atau mozarela cheese untuk ditabur atas setiap layer lasagna


untuk hiasan
  • sedikit hirisan daun pasley kering

Caranya
1. Buat inti daging dulu, panaskan olive oil dan tumis bawang putih, bawang besar dan tomato ketchup, biar naik bau, baru masukkan daging cincang, kemudian masukkan carrot, cendawan dan tomato, masukkan juga setengah cawan air, sesuaikan rasa, masukkan sedikit garam, gula dan lada sulah biar mendidih dan agak kering. angkat dan sejukkan.

2. Buat White source
campurkan tepung gandum dengan sedikit air, bancuh hingga jadi pes, kemudian curahkan dalam periuk yang berisi susu segar tadi, masukkan lada sulah, butter dan garam, kacau higga pekat.

3. Sedia untuk melapis, ambil acuan petak, dan gliskan dengan marjerin, letakkan 2 keping lasagna tutup pemukaan dasar acuan, kemudian letakkan inti daging ,ratakan keselurahan acuan dan lapiskan dengan white source pula, tabur cheese dan ulang langkah ini sehingga semua nye habis, kiranya lapisan akan jadi 3 set lah, lapisan terakhir white source, tabur atas white source tu dengan cheese dan hirisan dry pasley. Bakar pada suhu 180 darjah selama 30 hingga 40 minit atau sehingga permukaan atas nye perang. Makan panas-panas dan sangat sesuai dimakan bersama spagetti atau hidangan sampingan yang lain. Selamat Mencuba.

lasagna

hubby suka mkn lasagna..nnti nk buatla..dh dapat resepi ni..

Bahan-bahan

500g daging cincang (untuk 6 orang)
1 kotak kepingan lasagna
1 botol sos pasta
Mozzarella cheese (anggaran 120g)
1 ulas bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 biji lobak merah
1/2 biji capsicum
2 biji tomato
3-4 biji cendawan butang
Garam dan gula secukup rasa
Mentega
Minyak masak untuk menumis

Cara-cara

  1. Bawang besar dan bawang putih dicincang halus. Lobak merah, capsicum dan cendawan butang dihiris halus. Tomato dipotong nipis atau dipotong dadu.
  2. Panaskan minyak untuk menumis. Tumis bawang besar dan bawang putih sehingga naik bau.
  3. Masukkan daging cincang dan kacau rata sehingga masak.
  4. Masukkan sos pasta. Kacau rata.
  5. Masukkan lobak merah, capsicum dan tomato. Jika perlu, masukkan garam dan gula secukup rasa.
  6. Tunggu sehingga mendidih kemudian padamkan api.
  7. Rendam kepingan lasagna dalam air panas.
  8. Sediakan dulang casserole dan sapu mentega pada permukaan dulang.
  9. Susun kepingan lasagna sehingga menutupi permukaan dulang.
  10. Letak 1 lapisan nipis daging kisar di atas kepingan lasagna dan tutup seluruh permukaan.
  11. Kemudian, letak 1 lapisan cendawan butang.
  12. Letak kepingan lasagna yang lain.
  13. Ulang langkah 10 dan 12 sehingga membentuk beberapa lapisan. Boleh juga kalau nak letak mozzarella cheese di atas lapisan cendawan.
  14. Pastikan lapisan paling atas ialah daging cincang tersebut. Kemudian letak satu lapisan mozzarella cheese.
  15. Akhir sekali, bakar dalam oven dengan suhu 180 darjah celsius selama 30-40 minit.

Saturday, July 2, 2011

resepi paceri terong

bahan2

- terung
- kerisik
- serbuk kari
- bawang kecik
- bawang puteh
- udang kering
- rempah tumis (kayumanis.bga lawang.cengkih.bnda color puteh)
- gula merah
- santan

cara2

-belender bawang merah,bwg puteh , udang kering
-masukkan serbuk kari dlm bhn yg di belender tdi.
- tumiskan bawang yg di rajang (bwg puteh.bwg merah),daun kari.rempah tumis
- masukkn bahan yg di belander tdi.
- masukkan air n gula merah....biarkn sampai masak..
- masukkn santan n terung..sampai terung lembut..msukkn kerisik bagi pekatkn
- jgn lupe letak grm mase masak tdi..

Wednesday, June 29, 2011

Cara Memandikan Bayi

Berkongsi cara memandikan bayi

Bagaimanakah cara terbaik menguruskan bayi terutama kepada yang pertama kali bergelar ibu bapa?

KEPIT telinga bayi supaya tidak dimasuki air ketika mencuci di kepala.


KEPADA pasangan suami isteri yang bakal menimang cahaya mata, terlalu banyak perkara dan persediaan yang perlu dilakukan. Bermula daripada barangan bayi, bilik, kos rawatan, makana dan sebagainya.
Sebaik si ibu selamat melahirkan anak, maka bermulalah fasa baru dalam kehidupan suami isteri.
SIKAT rambut bayi untuk menanggalkan sebarang lendir.


"Kebanyakan individu yang pertama kali bergelar ibu bapa, berasa cemas dan kelam-kabut dalam menguruskan bayi. Ini termasuklah cara penyusuan, menukar lampin dan memandikan bayi.
"Jika diperhatikan, ibu lebih berasa selesa dan selamat sekiranya orang lebih dewasa yang memandikan bayi mereka. Apatah lagi, jika tali pusat bayi masih belum tanggal," jelas Jururawat Kaunselor Penyusuan Susu Ibu, Obstetrik & Ginekologi, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Norhayati Ahmad.
Tambah Norhayati, 44, yang berkhidmat selama dua dekad di pusat perubatan tersebut, antara tujuan utama membersihkan bayi adalah untuk memberi keselesaan, ketenangan dan mengelakkan g infeksi.
Proses mandian perlu dilakukan dengan cara yang betul dan selamat. Mengapa? Ia bagi mengelakkan bayi mengalami kecederaan yang tidak diingini seperti telinga dan hidung dimasuki air atau kulit bayi melecur.
NORHAYATI AHMAD


Sebelum memandikan bayi, isikan air suam dalam bekas mandian. Periksa suhu kehangatan air tersebut dengan menggunakan siku. Jangan sesekali menggunakan air sejuk kerana ia boleh menyebabkan suhu badan bayi menurun atau hipotermia.
"Daya ketahanan bayi tidak kuat dan masih lemah. Jika dimandikan dengan air sejuk, ia akan membuatkan bayi terkejut, badannya menjadi biru dan juga berisiko mendapat penyakit sawan.
"Jangan memandang remah tentang proses mandian bayi. Selain menggunakan air suam, ibu bapa juga disaran supaya tidak memasang kipas dan membuka tingkap. Alasannya masih sama supaya bayi tidak berasa sejuk.
"Bukan itu sahaja, waktu yang paling sesuai untuk memandikan bayi pula, sekitar pukul 10 pagi dan pukul 5 petang," jelas beliau.
SEMASA mandi jangan lupa bersihkan di bahagian lipatan leher, paha dan ketiak.


Jangan biarkan bayi dalam keadaan bogel. Sebaik-baiknya bedung bayi menggunakan napkin atau kain khas supaya bayi tidak berasa sejuk.
Langkah pertama*
Cuci muka bayi menggunakan kapas atau sapu tangan yang telah dicelupkan dalam air suam. Lap di bahagian mata terlebih dahulu.
LAP badan bayi sehingga kering.


Langkah kedua*
Bersihkan kepala bayi. Kepit telinga bayi supaya tidak dimasuki air. Letakkan sedikit syampu dan gosok kepala bayi dengan lembut.
Ketika proses ini juga, sikat rambut bayi supaya dapat menanggalkan lendir yang melekat.
* Kemudian, keringkan rambut bayi sebelum proses membersihkan bahagian badan.
BERHATI-HATI ketika memakaikan baju si kecil.


Langkah ketiga
* Siram bayi sedikit demi sedikit. Gosok badan bayi dengan menggunakan sabun mandian bayi.
Pastikan anda bersihkan di bahagian lipatan seperti leher, ketiak, paha, kaki dan punggung.
Akhir sekali bilas bayi dengan bersih dan lap sampai kering.
JIKA tali pusat masih belum tertanggal jangan lekatkan lampin terlalu ketat.


Langkah keempat*
Bagi bayi yang masih belum tertanggal tali pusat, anda perlu membersihkan tali pusat, sebelum memakaikan baju.
* Gunakan kapas bersih bersama air suam atau ubat cucian tali pusat. Bersihkan tali pusat dari atas ke bawah. Kemudian, lap di sekeliling pusat dan selepas itu bersihkan klip tali pusat.
Pastikan tali pusat sentiasa kering dan bersih. Jangan sapukan tali pusat dengan sebarangan minyak, bedak, ubat atau pelembap yang tidak disarankan oleh doktor.
Selesai bayi dibersihkan, disapukan bedak dan losen serta dipakaikan baju, ibu diwajibkan menyusukan bayi. Ini kerana bayi akan berasa lapar selepas proses mandian.