Wednesday, September 29, 2010

Sista Ovari

Apakah yang dimaksudkan dengan Sista Ovari?

Sista atau ketumbuhan dalam ovari merupakan pembendungan cecair di dalam ovari. Terdapat beberapa jenis sista ovari. Gulungan wanita begitu mengambil berat terhadap sista ini disebabkab kebimbangan mereka kepada kanser ovari. Satu perkara yang perlu diingat bahawa kebanyakan sista ovari ini bukanlah ketumbuhan kanser. Walau bagaimanapun, sebahagian dari sista benigna ini memerlukan rawatan jika ia tidak hilang seperti biasanya. Hanya dalam beberapa kes yang kecil, ia bertukar menjadi kanser. Yang menggembirakan kita ialah hampir semua sista ovari ini akan hilang secara spontan tanpa memerlukan rawatan. Oleh kerana kebanyakan dari sista ovari adalah benigna (bukan kanser), kewujudan sista ovari biasanya tidaklah membimbangkan.

Tanda dan Gejala

Lazimnya, sista ovari tidak membahayakan dan tidak menimbulkan gejala. Jika berlaku juga gejala, ia termasuklah:

  • Terasa sesak atau bengkak dalam abdomen Berat badan bertambah. Sakit yang tidak menyucuk dan berlaku berterusan sama ada di sebelah atau di kedua-dua belah pelvis. Kesakitan semasa melakukan seks Haid tertunda, tidak teratur atau sakit. Semakin banyak timbulnya bulu roma di muka.

  • Terasa sangat sakit yang menyucuk dalam abdomen, demam, dan/atau muntah. Kemungkinan ini disebabkan oleh sista yang berdarah kerana telah pecah atau terpintal/terpusing.

Jenis-jenis sista ovari

  • Sista fungsi - Jenis ini sangat lazim berlaku. Ia dikaitkan dengan kelainan dari fungsi ovari yang normal. Contohnya, ia terbentuk apabila telur cuba dikeluarkan seperti dalam proses pengovulan biasa. Ianya mungkin berlanjutan sehingga 4 atau 6 minggu. Sista ini jarang merembeskan hormon. Sista folikel dan korpus luteum - sista folikel terbentuk apabila folikel yang menghasilkan telur dalam ovari membesar dan dipenuhi cecair. Sista korpus luteum merupakan jisim tisu berwarna kuning yang terbentuk daripada folikel selepas proses pengovulan. Sista jenis ini timbul dan hilang setiap bulan. Ia dikaitkan dengan fungsi normal ovari. Sista yang abnormal atau sista neoplasma - Ia terjadi kesan dari pertumbuhan sel dan kebanyakannya merupakan ketumbuhan benigna. Dalam beberapa kes tertentu, ianya boleh menjadi kanser. Sista yang abnormal ini memerlukan rawatan perubatan dari doktor. Ini termasuklah:
      • Sista dermoid - yang mengandungi pelbagai jenis tisu seperti bahan-bahan lemak, rambut, gigi, serpihan tulang dan tisu rawan.
      • Ovari polisistik - disebabkan oleh timbunan sista-sista kecil yang berganda menyebabkan berlakunya ketidakseimbangan hormon. Ini akan menyebabkan berlakunya haid yang tidak teratur, timbulnya bulu-bulu roma di badan dan ketaksuburan atau kemandulan

Perkara yang perlu diingat:

Oleh kerana sista ovari biasanya tidak menunjukkan gejala, adalah penting bagi wanita yang pernah mengalami sista di masa yang lalu atau mempunyai sejarah keluarga yang pernah menghidap tumor ovari melakukan pemeriksaan pelvis secara berkala. Wanita yang pernah mengalami sista ovari mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapatnya lagi di masa hadapan. Endometriosis mungkin menjadi lebih serius jika berlakunya sista ovari dan peluang anda untuk menjalani oforektomi (pembuangan ovari) adalah lebih tinggi. Dalam beberapa kes tertentu, jika berlakunya sista ovari yang malignan, rawatan awal biasanya memberi lebih jaminan untuk sembuh. Wanita yang mendapat sista ovari selepas putus haid lebih mudah mengalami malignansi.

Beringat untuk mendapatkan nasihat doktor dengan segera jika anda mengalami sebarang rasa sesak, tekanan atau kurang selesa di bahagian pelvis. Lebih cepat sista itu dikesan dan dirawat maka lebih baiklah peluang anda untuk sembuh.

Pengesanan

Anda boleh mengesan sista ovari melalui:

    • Pemeriksaan pelvis di mana doktor dapat merasa saiz ovari dan mengesan sebarang keabnormalan yang wujud. Ultrasound - alat ini menggunakan gelombang bunyi untuk menghasilkan gambar atau imej organ dalaman dengan meletakkan satu alat di atas abdomen atau memasukkan alat tertentu ke dalam faraj. Laparaskopi - satu pembedahan kecil yang dilakukan untuk membolehkan doktor melihat struktur dalam abdomen anda.

    • Ujian darah bagi mengesan tumor- ujian ini akan dilakukan jika doktor mensyaki adanya malignansi.

Rawatan

Bergantung kepada:

    • Saiz dan jenis sista. Umur, sama ada anda berada dalam tahun-tahun yang subur atau telah putus haid.. Ingin mendapatkan anak Tahap kesihatan keseluruhannya.

    • Keterukan gejala yang dialami.

Sesetengah sista akan hilang begitu sahaja dalam masa satu hingga dua bulan tanpa dirawat. Jika ianya tidak sembuh, pembedahan mungkin diperlukan untuk membuang sista tersebut. Jika sista itu dapat dikesan lebih awal, ianya hanya mungkin memerlukan pembedahan yang kecil dan sista itu mungkin dibuang tanpa melibatkan ovari. Kadangkalanya ovari perlu dibuang dan pembedahan mungkin melibatkan pengeluaran tiub Fallopian dan juga rahim.

Soalan untuk ditanya

Adakah anda mengalami sakit abdomen yang amat sangat, demam dan muntah-muntah?

JIKA YA

Berjumpalah doktor.


JIKA TIDAK

Adakah anda mengalami gejala-gejala seperti di bawah:

    • Terasa sesak atau bengkak dalam abdomen
    • Haid tertunda, tidak teratur atau sakit
    • Kesakitan semasa melakukan seks
    • Kesakitan yang tidak menyucuk dan berlaku berterusan sama ada di sebelah atau di kedua-dua belah pelvis.

JIKA YA

Hubungi doktor


JIKA TIDAK

Gunakan rawatan/pengurusan sendiri

PENGURUSAN SENDIRI DAN LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN

    • Dapatkan pemeriksaan pelvis secara berkala seperti yang disarankan oleh doktor.

    • Jika mendapat kesakitan yang ringan ambillah ubat penahan sakit.

    • Kurangkan pengambilan kafein.

Friday, September 24, 2010

first day checkup

semlm (23/9/2010) ari pertame g checkup semenjak dh tahu mengandung...g klinik biase je dulu..name klinik tu "klinik dan pusat bersalin Dr Sabariah"...

keputusannye..dh 7minggu 3 hari.baby sihat dah nampak degupan jantungnye...tapi ada masalah sikit..ada ketumbuhan dekat 'telur'..doktor tu ckpla..tp dia kate jgn risau..tengok dlu sampai sebulan..kalu dia mengecut..ok.tp klau dia same2 membesar bersame janin tu..make kene buat pembedahan...tu yg tetibe rase berdebar2 je...ya Allah permudahkan la urusan ku..dr kate kene buat jugak..kalu x nnti lagi besar risikonya...boleh pecah n boleh mencacatkan baby...tp buat operation pun ada effect jgk..kemungkinan blh gugur...aduh sedihnye....doakan la semua berjalan lancarnye..

Tuesday, September 21, 2010

knpela blog aku ni....

ape dh jadila blog ni x leh bukak lak....

Monday, September 6, 2010

next tips

  • Rehat dan tidurlah dengan cukup
    • anda mungkin mudah letih
    • dapatkan sekurang-kurangnya 8 jam tidur setiap malam
    • minta tolong ahli keluarga membantu anda menguruskan kerja-kerja rumah
  • Pakai pakaian yang longgar dan selesa
    • pakai coli yang dapat memberi ampuan yang baik terhadap buah dada yang semakin membesar
  • Pakai kasut yang bertumit rendah untuk:
    • keselamatan dan
    • mengelakkan sakit belakang
  • Elakkan daripada memakai:
    • tali pinggang
    • pakaian yang mencerut di pinggang
  • Sebaiknya elakkan hubungan kelamin secara agresif dalam masa tiga bulan yang pertama, terutamanya bagi yang pernah mengalami keguguran sebelum ini
  • Elakkan daripada mengubati diri sendiri
    • ubat-ubatan boleh memberi kesan buruk kepada bayi di dalam kandungan
    • hanya ubat yang dibenarkan oleh doktor sahaja yang boleh digunakan
  • Makanlah berbagai-bagai jenis makanan
    • pilihlah makanan daripada kumpulan ini setiap hari
      • karbohidrat- memberikan tenaga untuk anda dan anak yang semakin membesar
      • protein-untuk pertumbuhan dan pembinaan tisu-tisu badan ibu dan anak
      • vitamin dan zat galian-untuk mencegah ibu dari jangkitan dan untuk pertumbuhan anak
    • pemakanan yang seimbang semasa hamil:
      • membantu anda sihat sentiasa
      • menyediakan khasiat-khasiat yang penting untuk pertumbuhan dan perkembangan bayi
      • menyediakan ibu untuk penyusuan yang sempurna
    • rancang setiap hidangan dengan teliti
    • makanlah secara teratur
  • Selalulah melawat doktor gigi
    • beritahu doktor gigi anda sedang hamil
    • sewaktu hamil, gigi cepat rosak
    • berus gigi dengan teliti

Tips penjagaan diri di awal kehamilan


Ha..sesuai dengan keadaan sekarang...tentu sahaja aku mencari tips2 berkaitan dengan kehamilan...dan apa yg aku jumpa akan aku kongsi bersama para ibu dan bakal ibu di luar sana........

Yang perlu dielakan semasa kehamilan :

1) Aspirin

merupakan sejenis ubat yang akan menyebabkan jumlah cecair amnion menjadi sedikit, ini akan mengurangkan aliran darah di dalam otak bayi.

2)Alkohol -
ia akan meracun sel-sel di dalam tubuh janin yang sedang membesar

3)Litium
ubat yang berkesan untuk merawat masalah mood yang tidak menentu dan boleh menjejaskan perkembangan jantung bayi.

4)Vitamin A -
jika pengambilannya berlebihan melebihi 8000 IU sehari, risiko untuk bayi mendapat keabnormalan urinari dan trak genital semakin meningkat

5)Tetrasaiklin -
sejenis antibiotik untuk merawat jangkitan dada, faraj dan ubat jerawat. Jika diambil pada trimester kedua dan ketiga, ia boleh menjejaskan perkembangan gigi bayi dan menyebabkan giginya berwarna kuning.

6)Ubat penahan sakit -
boleh menyebabkan penguncupan salur darah penting di jantung bayi yang sepatutnya hanya menguncup selepas dilahirkan.

7)Rokok -
ia menganggu pengaliran oksigen kepada janin, janin cenderung lahir tidak cukup bulan, kecil, dan ringan, mudah keguguran, bayi cacat atau mati sebaik dilahirkan.

8)Hentikan kegiakan lasak -
seperti bermain tenis, menunggang kuda atau kerja yang memerlukan anda berdiri sepanjang masa.

9)Minuman tertentu -
kurangkan pengambilan minuman bergas, berkafeina, teh herba kerana dikhuatiri boleh
mengancam bayi dalam kandungan.

10)Makanan -
makanan yang dipanaskan semula dikhuatiri mengandungi bakteria dan tidak baik untuk kesihatan. Makanan dalam tin biasanya tinggi kandungan gula, garam, perisa, lemak, bahan awet dan penawar tiruan. Gula boleh menambahkan berat badan.

PEMAKANAN DIGALAKKAN UNTUK IBU HAMIL:

- Protein - meningkatkan tahap kepekaan. Terbentuk dari asid amino. Tirosin boleh meningkatkan penghasilan dopamine, norepinephrine and epinephrine. Pengambilan makanan berprotein boleh meningkatkan tenaga mental. Makanan yang mengandungi protein termasuklah ikan, ayam, daging dan telur. Kekacang (seperti yangterdapat dalam Diafood), susu, keju dan tofu.


Karbohidrat - Anti stres dan memberi ketenangan. Karbohidrat merangsang pelepasan insulin ke dalam aliran darah. Ia akan mengeluarkan asid amino dari dalam darah kecuali trptophan yang akan diserap ke dalam serotonin. Kerana itulah ramai yang berdiet akan mengalami depresi lebih kurang dua minggu kerana tahap pengambilan karbohidrat yang terlalu rendah. Makanan yang mengandungi karbohidrat termasuklah roti, gandum, nasi, emping dan buah-buahan. Untuk kesan yang lebih baik, makan protein dan karbohidrat secara berasingan.

Asid Folik - mencegah dipresi. Kekurangan asid folik boleh mengakibatkan paras serotonin di dalam otak menurun. 200 mikrogram mencukupi untuk mengatasi dipresi dan jumlah ini boleh didapati dari sayur bayam atau meminum segelas jus oren.

Selenium - mencegah dari cepat marah. Kemurungan, keradangan, degil dan susah hati berlaku kerana kekurangan selenium. Selenium boleh diperolehi dari kekacang (Diafood), sandwich tuna dan biji bunga matahari.


Flavonoids - Tindakan antioksida dari flavonoids melindungi dari berlakunya hilang ingatan disebabkan oleh faktor ketuaan dengan cara menghalang kerosakan akibat radikal bebas dan meningkatkan aliran darah. Koko di dalam susu Intel-Lac mengandungi flavonoids yang diperlukan untuk kesihatan minda.

Zat Besi - Kekurangan zat besi dikaitkan dengan masalah ingatan jangka pendek. Sekiranya kekurangan zat besi berlaku di kalangan kanak-kanak ia boleh merencatkan keupayaan pembelajaran mereka. Penyelidik mendapati zat besi membantu meningkatkan aktiviti neurotransmiter di dalam otak. Ia boleh didapati dari kekacang, kekeras, sayuran daun hijau, ikan dan telur.

Vitamin E - Tahap vitamin E yang rendah di dalam darah dikaitkan dengan kelemahan sewaktu ujian mengingat. Vitamin E boleh mengurangkan kerosakan tisu disebabkan oleh radikal bebas. Diafood mengandungi vitaminE.

i will become a mother

setelah menunggu hampir 6 bulan selepas mengalami keguguran pada bln 3, kini ku kembali pregnant..sangat2 la bersyukur kpda Allah diatas kurniaan yang di beri...sempena bulan yang mulia ni...memang satu berita yang amat menggembirakan..aku berdoa agar kandungan kali ini akan selamat hingga lahirnya.....Amin